کد مطلب:36240 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114
«و از برای هر یك از خدمتكارانت عملی را مقرر كن كه او را مسئول آن كار قرار دهی و باز پرسی كنی زیرا این شیوه و روش، موجب می شود كه در خدمت تو كارهای را به یكدیگر و انگذارند» و در این قسمت امام بزرگوار، تاكید بر تقسیم كار دارند و الحق بهترین نظریه برای اداره امور و براه افتادن كارها همین است كه كار و وظیفه ی هر یك از خدمه و كاركنان و كارگردانان، مشخص و مین باشد و هر عملی، مسئولی خاص داشته باشد، چه انكه با این روش هر كس می كوشد كاری را كه بر عهده گرفته بموقع و بنحو احسن انجام دهد بر خلاف اینكه كارها بنحو صحیح و شایسته تقسیم نشود و امور بدون مسئول و موظفی باشد كه غالبا هر كدام از افراد مربوط شانه را از یر بار خالی كرده به عهده دیگری گذاشته و به انتظار دیگری می نشیند و در نتیجه ی كارها به زمین می ماند و یا بنحو غیر شایسته ای انجام میشود. باری این مطلب از مطالب حكیمانه ای است كه چه در جامعه و چه در محیط خانه، اثر مستقیم و نقش بسیار موثری دارد و خلاصه اداره ی كارها و امور، در دست نظیر اداره ی مملكت تن آدمی است و شما می بینید بدن انسان مركب از اعضاء و اجزائی است كه هر كدام در جای خود وظیفه ای ویژه ی خود دارند چشم وظیفه ی دیدن و گوش وظیفه ی شنیدن و پا نقش راه پیمودن و دستگاه هاضمه مسئولیت هضم غذا را بعهده دارند و از اینرو بطور شایسته و بنحو عالی این دستگاه، اداره می شود. [صفحه 260]
(و اجعل لكل انسان من خدمك عملا تاخذه به فانه احری ان لا یتواكلوا فی خدمتك)
صفحه 260.